Dijital Oyun Tasarımı Bölümünü Tanıyalım
Oyun sadece eğlence değil, aynı zamanda teknoloji, sanat ve hikâyenin birleşimidir.
Dijital oyunlar artık sadece eğlence aracı değil; sağlık, eğitim, savunma ve finans gibi birçok sektörde de önemli bir araç hâline geldi.
"Peki, sen bu dünyayı sadece oynamakla yetinmek mi istiyorsun, yoksa oyunların arkasındaki yaratıcı ekibin bir parçası olmak mı?"
Trabzon Üniversitesi Dijital Oyun Tasarımı Bölümü, oyun sektöründe kariyer yapmak isteyen öğrenciler için güçlü bir başlangıç noktası sunuyor. Bu bölümde yalnızca oyun oynamayı değil, oyun üretmeyi, tasarlamayı, kodlamayı ve anlatmayı öğreneceksin.
Bölümümüz Hakkında
Dijital Oyun Tasarımı Bölümü, hayal gücünü teknolojiyle buluşturarak interaktif ve yaratıcı dünyalar inşa etmek isteyen öğrencilere eğitim vermeyi amaçlamaktadır. Bu bölümde öğrenciler yalnızca oyun üretmeyi değil; senaryo yazmayı, kodlamayı, 2D ve 3D karakter tasarlamayı, yapay zeka teknolojilerini oyunlara uyarlamayı, simülasyon ortamları oluşturmayı ve sanal ile artırılmış gerçeklik ortamları tasarlamayı da öğreneceklerdir. Bölüm öğrencileri, eğlence dünyasına yönelik oyun ortamları üretmenin yanı sıra; eğitsel oyunlar tasarlamayı, sağlık alanında tedavi edici oyun tabanlı uygulamalar geliştirmeyi, oyun mekanikleriyle zenginleştirilmiş metaverse dünyaları kurgulamayı, web ortamları tasarlayarak bu ortamları oyunlaştırmayı ve giyilebilir teknolojileri oyun ortamlarına entegre etmeyi de öğrenebileceklerdir. Dijital oyun tasarımı; yazılım, sanat, müzik, psikoloji, görsel tasarım ve anlatı gibi birçok disiplini çok farklı uygulamalarla bir araya getirebilmektedir. Bu nedenle, Trabzon Üniversitesi Dijital Oyun Tasarımı bölümü olarak öğrencilere farklı alanlarda çok yönlü bir donanım kazandırmayı hedeflemekteyiz.
Bölümümüzde, oyunların temelini oluşturan birçok oyun motorunu tanıyacak ve Unity gibi sektörde yaygın olarak kullanılan motorlarla kendi oyunlarınızı geliştireceksiniz. 3D modelleme, animasyon ve karakter tasarımı gibi görsel üretim süreçlerinde beceri kazanacak; senaryo yazımı, kullanıcı deneyimi tasarımı (UX) ve oyun mekaniği kurgusu (game mechanics) gibi konular üzerinde uygulamalı çalışmalar yapacaksınız. Ayrıca, VR (sanal gerçeklik), AR (artırılmış gerçeklik) ve MoCap (hareket yakalama) gibi ileri teknolojileri kullanarak eğitim alacak; bu teknolojilerle geliştirilen projelerde aktif rol üstleneceksiniz. Gelişmiş ses ve sinematik video üretimi kapsamında ise oyun içi ses tasarımı, dublaj ve efekt çalışmalarını deneyimleyeceksiniz.
Öğrencilerimizin, her yıl TEKNOFEST, TÜBİTAK, ÜNİDES, GameJam-Hackathon gibi ulusal ve uluslararası yarışma ve projelerde yer alması planlanmaktadır. Mezunlarımız, mobil oyun firmalarından VR/AR girişimlerine, reklam ajanslarından film stüdyolarına, eğitim teknolojileri ve oyunlaştırma odaklı şirket girişimlerine kadar geniş bir sektörel yelpazede kariyer fırsatları bulabilmekte veya kendi yaratıcı oyun stüdyolarını kurarak sektöre adım atabilmektedir.
Dijital Oyun Tasarımı Bölümü, oyun tutkunu gençleri sadece tüketici değil, aynı zamanda yaratıcı ve üretici bireyler olarak geleceğe hazırlayan bir programdır. Eğer sizler de kendi hikâyenizi dijital oyun evreninde yaşatmak istiyorsanız, Trabzon Üniversitesi Dijital Oyun Tasarımı bölümü sizleri bekliyor.
Neler Öğreneceksiniz
Dijital Oyun Tasarımı Bölümü'nde eğitim alacak öğrenciler, sekiz dönemlik bu program süresince oyun geliştirme alanında çok yönlü bir donanıma sahip olacak şekilde yetiştirileceklerdir. Program boyunca öğrenciler, hem teknik hem de yaratıcı becerilerini geliştirme fırsatı bulacaklardır.
Temel Programlama ve Oyun Motorları
Öğrenciler, programlama temellerinden başlayarak, C# ve Python gibi dillerle yazılım geliştirmeyi, Unity, Unreal ve Godot gibi oyun motorlarını profesyonel düzeyde kullanmayı öğreneceklerdir.
- Unity ve Unreal Engine ile oyun geliştirme
- C# ve Python programlama
- Oyun motoru mimarisi ve optimizasyon
Görsel Sanatlar ve Animasyon
2B ve 3B grafik animasyon, karakter modelleme, arayüz tasarımı ve seviye kurgusu gibi alanlarda projeler geliştirecek; çizimden animasyona kadar tüm görsel üretim sürecinde deneyim kazanacaksınız.
- Karakter modelleme ve rigging
- 3D animasyon ve VFX
- UI/UX tasarımı
İleri Teknolojiler ve İnovasyon
VR/AR uygulamaları, üretken yapay zekâ araçları, blok zincir, görüntü işleme ve doğal dil işleme gibi yenilikçi teknolojileri oyun projelerine entegre etmeyi öğreneceksiniz.
- Sanal ve artırılmış gerçeklik
- Yapay zeka ve makine öğrenimi
- Hareket yakalama teknolojileri
Ses Tasarımı ve Müzik
Oyun dünyasına hayat veren ses efektleri, müzik ve diyalog kayıtları konusunda uzmanlaşma fırsatı bulacaksınız.
- Oyun müziği kompozisyonu
- Ses efekti tasarımı
- Diyalog ve seslendirme
Akademik Kadromuz
Doç. Dr. Semra Fiş Erümit
Bölüm Başkanı
Doç. Dr. Semra FİŞ ERÜMİT, lisans eğitimini Ondokuz Mayıs Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği bölümünde yapmıştır. Yüksek lisans eğitimini Karadeniz Teknik Üniversitesi’nde, doktora eğitimini Atatürk Üniversitesi’nde tamamlamıştır. Doktora tezi, "Oyunlaştırma yaklaşımlarının eğitimde kullanımı: Tasarım tabanlı bir araştırma" başlığını taşımaktadır. Doç. Dr. Semra FİŞ ERÜMİT dijital oyun ortamları ve oyunlaştırma etkinliklerinin tasarlanması, geliştirilmesi ve değerlendirilmesi çalışmaları üzerine yoğunlaşmaktadır. Dijital oyun ve oyunlaştırma ortamlarını tasarlama, geliştirme ve değerlendirmeye yönelik birçok makale, kitap bölümü, bildiri ve proje çalışması bulunmaktadır. Ayrıca, oyun mekanikleri, dinamikleri ve bileşenlerinin öğrenme ve motivasyon üzerindeki etkilerine yönelik birçok araştırması vardır. Tübitak 1001 projesi kapsamında “Ortaokul Öğrencileri için Programlama Öğretimine Yönelik Oyun Tabanlı Uyarlanabilir Bir Ortamın Geliştirilmesi ve Öğrencilerin Bilgi İşlemsel Düşünme Becerisine Etkisinin İncelenmesi” başlıklı projede senaryo geliştiriciliği, oyun mekaniklerinin tasarımı, uyarlama ve oyun tasarlama, geliştirme ve değerlendirme süreçlerinde araştırmacı olarak çalışmıştır. Dijital oyunların yapay zeka algoritmaları kullanarak uyarlanabilirliği ile ilgi çalışmaları da bulunan Doç. Dr. Fiş Erümit’in oyun motorları (Unity 3D) ile tasarım konularında da deneyimi bulunmaktadır. Ayrıca 2021 yılında Teknofest'te İnsanlık Yararına Teknoloji Yarışması Engelli Dostu Kategorisi’nde takımı ile birlikte 3 Boyutlu Sanal Türk İşaret Dili Tercümanı ile birincilik ödülünü kazanmıştır. Öğretim üyesi DOKA’nın desteklediği TEYAP projesi kapsamında programlama öğretimine yönelik içerikleri hazırlamıştır. Ayrıca uzaktan eğitim, programlama öğretimi ve eğitim teknolojileri alanlarında da çalışmaları bulunan öğretim üyesi bilgi birikimiyle, dijital oyun tasarımı bölümündeki öğrencilerin hem teorik hem de uygulama becerilerine sahip bireyler olarak yetiştirilmesine destek sağlayacaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Adil Yıldız
Öğretim Üyesi
Dr. Öğr. Üyesi Adil Yıldız, lisans eğitimini Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği bölümünde tamamlamıştır. Yüksek lisans ve doktora derecelerini Trabzon Üniversitesi’nde Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi alanında almıştır. Doktora tezi, "Eşzamanlı İşbirlikli Çevrimiçi Kodlama Ortamının Geliştirilmesi ve Değerlendirilmesi" başlığını taşımaktadır. Akademik çalışmaları, özellikle eğitim teknolojileri, oyun tabanlı ögrenme, sanal ortamlar ve kodlama eğitimi üzerine yoğunlaşmaktadır. Kendisi, ulusal ve uluslararası düzeyde birçok projede yer almış̧, hakemli dergilerde makaleler yayınlamış̧ ve bilimsel toplantılarda bildiriler sunmuştur. Özellikle öne çıkan çalışmaları arasında oyun tabanlı ögrenme konusunda Ortaokul öğrencileri için programlama öğretimine yönelik oyun tabanlı uyarlanabilir bir ortamın geliştirilmesi, sanal gerçeklik konusunda Opensimulator ile 3B sanal kampüs ve sanal sınıf tasarımı, işaret dili eğitimi konusunda Türk işaret dili sözlüğü için hareketlendirilmiş̧ sanal işaret dili tercümanı geliştirilmesi, mobil ögrenme konusunda ise eş zamanlı mobil e-öğrenme ortamı tasarımı yer almaktadır. Ayrıca 2021 Teknofest'te İnsanlık Yararına Teknoloji Yarışması Engelli Dostu Kategorisi’nde birincilik ödülü ve İletişim Teknolojileri Yarışmasında geliştirdikleri askeri güvenlik alanı projesi ile en iyi sunum ödülü gibi prestijli ödüllere layık görülmüştür.
Dr. Öğr. Üyesi Cenk Albayrak
Bölüm Başkan Yardımcısı
Dr. Öğr. Üyesi Cenk ALBAYRAK, lisans eğitimini Fırat Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Elektrik – Elektronik Mühendisliği Bölümü’nde tamamlanmıştır. Yüksek lisans ve doktora çalışmalarını Karadeniz Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Elektrik – Elektronik Mühendisliği Bölümü’nde Telekomünikasyon alanında yapmıştır. Ek olarak, Eylül 2021 – Eylül 2022 tarihleri arasında Amerika’nın Florida eyaletinden bulunan Güney Florida Üniversitesi’nde, telekomünikasyon alanındaki doktora sonrası çalışmalarını yürütmek amacıyla bulunmuştur. Dr. Cenk ALBAYRAK ’ın akademik çalışmaları, kablosuz haberleşme sistemleri, yapay zekâ uygulamaları ve simülasyon çalışmalarını içermekte olup, haberleşme kanal modelleri kullanılarak önerilen yöntemlerin performanslarını simülasyonlarla elde etmeye, optimizasyon problemlerini yapay zekâ uygulamalarında kullanılan metasezgisel algoritmalarla çözmeye odaklanmıştır. Akademik çalışmalarının dışında Dr. Cenk ALBAYRAK, birçok projede yürütücü ve araştırmacı olarak görev almıştır. Proje çalışmaları çoğunlukla farklı sensörlerden veri okuyarak istenilen çıktıları sağlayan, mikrodenetleyici ve FPGA tabanlı gömülü sistem implementasyonlarını içeren Dr. Cenk ALBAYRAK, pratik gömülü sistem uygulamaları alanında deneyime sahiptir. Akademik ve pratik uygulamalardaki bilgi birikimiyle, oyun sektöründe ağ tabanlı sistemlerin geliştirilmesi, performans optimizasyonu, veri aktarımının güvenliği, simülasyon ortamlarının oluşturulması ve eğitim amaçlı kullanılacak simülatörlerin tasarımları gibi konularda dijital oyun tasarımı bölümündeki öğrencilere katkı sağlayacak olup, öğrencilerinin pratik uygulama becerisi kazanımına destek olacaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Murat Atasoy
Bölüm Başkan Yardımcısı
Dr. Öğr. Üyesi Murat Atasoy, Karadeniz Teknik Üniversitesi’nde Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi alanında lisans eğitimini tamamladıktan sonra yüksek lisans ve doktorasını eğitim teknolojileri, sanal gerçeklik ve işitme engelliler için dijital çözümler üzerine yoğunlaştırmıştır. Doktora tezinde, “Üç Boyutlu Sanal Türk İşaret Dili Tercümanının Tasarımı ve Geliştirilmesi” üzerine gerçekleştirdiği çalışmasıyla akademik camiada dikkatleri üzerine çekmiş, bu alanda önemli bilimsel katkılar sunmuştur. Akademik kariyerinde farklı üniversitelerde araştırma görevlisi ve öğretim görevlisi olarak görev alan Dr. Öğr. Üyesi Atasoy, sanal dünyalar ve dijital ortamların geliştirilmesi konusunda da aktif rol almıştır. Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Sanal Kampüsü’nün geliştirilmesi sürecinde Dr. Öğr. Üyesi Adil YILDIZ ile birlikte görev alarak sanal öğrenme ortamlarının oluşturulmasına önemli katkılar sunmuştur. Bununla birlikte 2025 yılı itibarıyla TÜBİTAK 1001 projesinde araştırmacı olarak görev almakta ve sanal gerçeklik üzerine çalışmalar yürütmektedir. Teknoloji ve inovasyona olan ilgisiyle Teknofest yarışmalarında büyük başarılar elde eden Dr. Öğr. Üyesi Atasoy, 2021 yılında İnsanlık Yararına Teknolojiler-Engelli Dostu Kategorisinde birincilik ödülü kazanmış ve aynı yıl İletişim Teknolojileri alanında geliştirdikleri askeri bir proje ile Özel Sunum Ödülünü alarak dikkat çekmiştir. Özellikle yazılım geliştirme, 2B ve 3B tasarım ve modelleme konularında uzmanlaşmış olan Dr. Öğr. Üyesi Atasoy, Tübitak 1001 projesi kapsamında üç boyutlu kodlama oyunları için senaryo geliştiriciliği ve seviye tasarımı süreçlerinde de görev almıştır. Ayrıca yeşil perde teknolojileri ve sanal TV sistemleri için otomatikleştirilmiş yayın tasarımlarına yönelik çalışmalarda de yer almış, bu alanda yeni medya teknolojilerinin kullanımına yönelik inovatif çözümler üretmiştir. Dr. Öğr. Üyesi Atasoy, dijital oyun tasarımı, sanal gerçeklik tabanlı eğitim sistemleri, 3B modelleme ve animasyon, oyun motorlarıyla arayüz ve karakter geliştirme, interaktif medya gibi konularda uzmanlığıyla bölüme değer katmaktadır.
Arş. Gör. Eren Kalfa
Araştırma Görevlisi
Arş. Gör. Eren KALFA, Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü’nden mezun olup aynı bölümde yüksek lisansına devam etmektedir. Lisans eğitimi sırasında Google, Türkiye Teknoloji Takımı (T3) ve T.C. Dijital Dönüşüm Ofisi iş birliğinde yürütülen Oyun ve Uygulama Akademisi’ni finalist olarak tamamlamış; Take Off Girişim Zirvesi Oyun Teknolojileri, TEKNOFEST İnsansız Su Altı Sistemleri ve Türkiye Oyun Geliştirme Şampiyonası yarışmalarında finale kalarak oyun tasarımı, simülasyon geliştirme ve çok oyunculu sistemler alanlarında deneyim kazanmıştır. 2020’den bu yana Unity oyun motorunu aktif olarak kullanan Arş. Gör. Eren KALFA, öğrencilik yıllarında içerik yazarı ve geliştirici olarak sektörde çalışmış, bir kuluçka merkezinde yürüttüğü mobil oyun projesiyle girişimcilik tecrübesi edinmiştir. KTÜ’de Dijital Oyun Geliştirme Kulübü’nü kurup bir yıl başkanlığını yürüterek Unity eğitimleri veren, ayrıca Creatiny Teknoloji Topluluğu’nda yöneticilik yapan Arş. Gör. Eren KALFA, bir Avrupa Birliği projesinde Unity, VR ve AR üzerine eğitmenlik de üstlenmiştir. Araştırmaları çok oyunculu mimariler, sanal ve artırılmış gerçeklik uygulamaları ile pekiştirmeli öğrenmeye dayalı yapay zekâ ajanlarına odaklanmakta; geliştirdiği mobil, PC ve VR/AR projeleriyle eğitim, sağlık ve endüstriyel simülasyon alanlarında çözümler üretmektedir. Akademik ve pratik birikimiyle Dijital Oyun Tasarımı bölümünde öğrencilerin oyun geliştirme, sanal gerçeklik ve çok oyunculu sistemler konularında teorik bilgi ve uygulama becerilerini güçlendirmelerine katkı sunmaktadır.
Bölüm ve Üniversiteyi Yakından Tanıyın
Oyun Sektöründe Seni Bekleyen Kariyer Alanları
Oyun geliştirme süreci, hikaye anlatımından yazılım mühendisliğine, sanattan müziğe, pazarlamadan kalite kontrolüne kadar birçok disiplini bir araya getiriyor.
Hikaye ve İçerik Geliştirme
Oyun dünyalarının hikayesini ve dünyasını yaratan ekip
- Karakter gelişimi ve diyalog yazımı
- Dünya tasarımı ve lore oluşturma
Sanat ve Tasarım
Oyunun görsel dünyasını şekillendiren sanatçılar
- Karakter ve çevre tasarımı
- VFX ve görsel efektler
Yazılım Geliştirme
Oyunun teknik altyapısını kuran mühendisler
- Oyun mekaniklerinin kodlanması
- Performans optimizasyonu
Ses ve Müzik
Oyunun işitsel deneyimini yaratan uzmanlar
- Atmosferik ses tasarımı
- Müzik ve ses efektleri
Oyun Tasarımı
Oyun deneyimini tasarlayan yaratıcı ekip
- Oyun mekanikleri tasarımı
- Seviye tasarımı ve akış
Üretim ve Yönetim
Oyun geliştirme sürecini yöneten ekip
- Proje yönetimi ve planlama
- Kalite kontrol ve test
Geleceğin Oyun Geliştiricisi Ol!
Dijital oyun sektörü, sürekli büyüyen ve gelişen yapısıyla kariyer fırsatları sunuyor. Hangi alanda uzmanlaşacağına karar vermek için tüm bu rolleri tanımak ve anlamak çok önemli. Mezunlarımız, bu uzmanlık alanlarından birinde veya birkaçında yetkinlik kazanarak sektörde aranan profesyoneller olarak yerlerini alıyorlar.
Daha Fazlası İçin
Oyun sektöründeki kariyer fırsatları hakkında detaylı bilgi almak için Trabzon Üniversitesi Dijital Oyun Tasarımı Bölümü'nün hazırladığı kapsamlı rehberi mutlaka incele: